Överbeskyddande andmamma får hjälp av MI

Konsten att inte vara en jobbig morsa åt sina klienter

Jag såg upphovsmännen till MI,  William R. Miller och Stephen Rollnick, föreläsa tidigare idag på Norra Latin. Det kändes stort att se dem föreläsa, riktiga charmtroll och väldigt avslappnade trots sin internationella dignitet. Föreläsningen inleddes med en helt utflippad trollkarlsshow. Kändes bisarrt på ett ganska fint sätt att sitta med femhundra fnissande psykologer från hela världen och se en trollkarl förvandla en cigg till en morot.

Att lära sig en teknik för att väcka klienters egen motivation till förändring känns väldigt aktuellt för mig som är mitt uppe i att lära mig hantverket i psykologisk behandling. Jag frågar mig ofta hur jag som blivande psykolog, ska kunna undersöka och hantera klientens ambivalens inför förändring.

Det sista jag vill är att bli en jobbig morsai behandlingsrummet! (jämförelsen mellan klientrelationen och mamma/barn är för övrigt inte särskilt okej tycker jag). En jobbig morsa i terapirummet…

• bryr sig i oändlighet men får ändå inte sina barn att göra det som är bra för dem

• upprepar självklarheter och ger råd som inte är önskade

•försöker få barnen att förändras för hennes skull och inte för deras egen

Jag tänkte att MI kanske kunde vara min räddning. Motivation Interviewing eller motiverande samtal som det kallas på svenska, är en samtalsteknik med syftet att hjälpa klienten till förändring. Läs mer på MINTs hemsida.

Under dagens föreläsning gjorde Miller & Rollnick ett försök att ,så pedagogiskt som möjligt, definiera vad MI är. Så jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina anteckningar..

Motiverande samtal

•Är en konversation om förändring

•Är ett samtal med ett specifikt syfte

•Är ett samarbete mellan klient och samtalsledare

•Värdesätter autonomi och “self-determination” (känslan som klienten har av att det är han/hon som bestämmer och har makt över hur livet kommer att te sig

•Ska frammana klientens egen motivation (och inte försöka få klienten att ändra sig på grund av yttre påtryckningar)

•MI innehåller tekniker och speciella “hjälp-färdigheter” som terapeuten kan använda sig av

• Är målinriktat – det handlar inte bara att utforska ambivalens –utan  även skapa ambivalens – och lösa ambivalens i riktning mot förändring

•Lägger specifikt fokus på hur klienten talar/ använder språket aktivt ”förändringsprat” eller  ”motståndsprat”

• I MI ingår att ge respons på ”förändringsprat (sammanfattar/reflekterar etc)

• MI-samtalsledaren ska ge specifik respons på motståndsprat – undersöker, konfronterar inte.

Efter Miller & Rollnicks intro följde två presentationer om evidensläget för MI. Jag tänkte skriva ett eget inlägg om det senare. Det var inte helt uppmuntrande siffror!

LÄS MER:

I  Modern Psykologi (nr 4, ute nu!) har jag skrivit en artikel om hur du får din kompis att sluta älta med hjälp av tekniker från MI. Jag inspirerades till artikeln av Liria Ortiz bok När förändring är svårt. Håll utkik på sajten, vi lägger upp artikeln snart!

Ett svar till “Konsten att inte vara en jobbig morsa åt sina klienter”

  1. Alexander B. R. skriver:

    Exakt! Välskrivet Linda. Det finns definitivt en tendens bland psykologer att vid motstånd hos klienterna anstränga sig ytterligare. Även om detta är gjort i god avsikt så finns det en risk att klienten tröttnar eller blir för passiv i sitt eget förändringsarbete. MI är därför ett oerhört bra verktyg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.