När någon annan väljer åt dig

I boken Beslutsfällan visar jag och designern Arvid Janson hur psykologi används för att påverka dina val. Det kommer sannolikt inte som en överraskning att företag använder design för att på olika sätt påverka konsumenter. Då beslutsfällor i regel handlar om osynlig, psykologisk, design tycker vi att det är på sin plats att lära konsumenter om de mest uppenbara fall av psykologisk design.

“Just nu tittar 86 andra på detta boende”.

Känns frasen bekant? Numera använder nästan alla hotellbokningstjänster någon version av detta budskap. Givetvis är ambitionen att stressa oss så att vi snabbt ska boka, istället för att fortsätta att söka runt. Vi kallar sådana fällor för begränsningsfällor eftersom de anspelar på människors aversion för att potentiellt gå miste om någonting.

“Fri frakt för dig som handlar över 600 kronor”.

Genom att sätta upp ett “shoppingmål” för oss konsumenter får e-handlarna många av oss att nå upp till det. Ironiskt nog så får vårt behov av att slippa betala för något oss många gånger att betala för något som vi egentligen inte ville ha.

“Inspireras av hur andra har gjort”.

Fysiska men framförallt digitala butiker lyfter alltid fram sina storsäljare. Att kunna sortera på mest populär är en så självklar funktion att nischbanken Avanza har en hel sida tillägnad “aktieinspiration” – alltså data över vilka aktier som är mest populära hos andra aktiesparare. Vi kallar fällan för grupptrycksfällan eftersom den anspelar på vår vilja att följa flocken när vi är osäkra på hur vi bör agera.

Till sist: undvik den fjärde jättekoppen på Starbucks

Många kaffekedjor har idag fyra olika storlekar på sina kaffemuggar. Först ut var Starbucks. Med den så kallade Ventin introducerade man en fjärde storlek som mätte hela 91 cl! Idén om jättekoppen kom inte “by popular demand” som man brukar säga, utan från Starbucks själva. Genom ett experiment på ett utvalt café kunde de se hur den fjärde storleken knuffade upp ca 20 procent av alla val till ett större och dyrare dylikt – och marginalerna är bra på skummad mjölk.

I boken Beslutsfällan skriver jag och Arvid om fler fällor samt berättar närmare om forskningen bakom varje fälla. Som Psykologifabriken läsare kan du köpa boken till pangpris här. Köp boken här och använd koden smartare för 33% rabatt, 185 kronor inklusive frakt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.