Jag vet att vi på Psykologifabriken ofta tjatar om beteenden. Ni som gått någon av våra utbildningar vet hur mycket fokus vi lägger på just beteenden och att definiera de beteenden som du och dina kollegor vill öka. Eftersom de flesta här på fabriken har en bakgrund på psykologprogrammet pratar vi ofta om ABC-modellen när det gäller beteenden. B står för beteende, A för antecedent (allt som sker innan beteendet) och C står för konsekvens (det som sker efter beteendet). Modellen är pedagogisk men nyligen stötte jag på detta klipp där forskaren BJ Fogg från Stanford presenterar sin syn på beteendeförändring. Klippet är 37 minuter så jag sammanfattar därför BJ:s tankar nedan.

Motivera inte beteendeförändring, facilitera den!
Många (inklusive oss själva) pratar idag om att de vill “motivera till beteendeförändring”. Enligt BJ Fogg så är det helt fel väg att gå. Istället så menar han att det handlar om att facilitera beteendeförändring. Motivation är sällan nyckeln till en framgångsrik insats, istället handlar det om att göra beteendeförändringen så enkel som möjligt.

När jag är ute och håller min utbildning Idéfabriken pratar jag ofta om vikten av att ta in nya intryck. Jag vill att mina deltagare ska få in en vana av att luncha med personer de inte arbetar med eller att då och då ta sin laptop och arbeta från en annan plats. Snart har jag tjatat om dessa beteenden i tre år och hittills har alla som gått min utbildning tyckt om dem. De har varit motiverade, peppade,men ändå så utför få av dem något av de beteenden jag föreslagit. Motivationen var på plats men på många arbetsplatser är det svårt att finna tid och jobba från en annan plats. På vissa företag kan det till och med vara svårt att hitta en person som INTE jobbar med samma sak som en själv. BJ har alltså lärt mig att sänka tröskeln för mina deltagare. “Ta en fika med en annan person”, “ring en vän på lunchen” eller “läs en artikel om ett ämne du är främmande inför” är beteenden med en lägre tröskel som jag ska börja promota.

Simplicity matters more than motivation
- BJ Fogg

Alla beteenden behöver en trigger
Beteenden uppstår inte spontant utan BJ menar att de alltid sammanfaller med en trigger. Glömmer du att spänna fast säkerhetsbältet en morgon på väg till jobbet så dyker säkert ett varningsljud upp. Ljudet är en trigger för att få dig att utföra beteendet “spänn fast säkerhetsbältet”. Ganska snabbt behövs inte ljudet längre utan nu kanske “sätta sig i bilen” räcker som trigger. BJ har utvecklat ett eget program där man som deltagare får hjälp att på en vecka utveckla tre vanor. Valet av vanor är upp till dig, det är dock viktigt att de är små enkla beteenden som tar mindre än en minut att utföra. En viktig del i programmet är att sedan indentifiera triggers som ger dig en signal om att det nu är dags att utföra beteendet. “Borsta tänderna”, “ta en kopp kaffe” eller “ställa talriken på diskbänken” är tre exempel på triggers som de flesta av oss bör vara bekanta med.

Beteenden sker när motivation, förmåga och triggers sammanfaller på samma gång
I slutet av klippet går BJ igenom sin Behavior Model (klicka här för pedagogisk men upphovsrättsskyddad bild). Sannolikheten att ett beteende ska utföras påverkas av huruvida vi är motiverade att utföra beteendet och om det är lätt eller inte att göra. Slutligen så behövs det alltid en trigger. Är motivationen låg och svårighetsgraden för hög blir vi frustrerade. Tänk på hur en treåring som du försöker lära spela jazzflöjt skulle känna sig så förstår du känslan. Är beteendet för enkelt och motivationen för låg blir vi lätt irriterade, tänk på banners och hur lätta men omotiverade de är att klicka på.

Sammanfattning:
• Satsa på enkelhet snarare än på att göra beteendet mer motiverande att utföra
• Identifiera triggers för de beteenden du vill göra mer av
Kolla på BJ:s föreläsning när du kommer hem efter jobbet. Trigger=sätta dig i soffan.

Tack för tipset Jonas Hjalmar!