Kan du inte somna? Sluta försöka.

Du vet att du ska upp tidigt imorgon. Du vet att du behöver vara på topp för presentationen du ska hålla. Du vet att klockan snart är två på natten, och du vet att du borde somna direkt. Ändå ligger du där och vrider dig. Vad är det som händer?

Du är inte ensam. Sömnsvårigheter drabbar i runda tal var tredje svensk. En kombination av orsaker ligger bakom problemen, men ofta finns en utlösande faktor som drar igång problemen – det kan vara allt från tentastress till skilsmässa. Utifrån psykologisk forskning om kognitiv beteendeterapi och sömn kan man se två kärnproblem: Dåliga strategier och för mycket tryck på gaspedalen.

Dåliga strategier handlar om att man lätt vill kompensera sömnsvårigheterna med att ägna mycket tid i sängen. På så sätt få man i alla fall vila, tänker man lätt. Problemet är att kroppen kopplar samman sängen med stress, istället för med sömn. Till slut kan det bli så att kroppen stressar upp sig bara man tänker på att lägga sig för att sova.

Gaspedalsproblemet bygger på tanken att kroppen har en för hög aktivitetsnivå. Tanken är att kroppen har en gaspedal och en bromspedal, och att båda behövs. När man ska på jobbintervju eller skriva tenta behövs gaspedalen, men när man sen ska återhämta sig behöver man bromsa. Genom avslappningsövningar kan kroppen lära sig att bromsa lite, vilket är bra innan det är dags att somna. Det är också lätt att tro att det är värre än vad det är. För at få veta sanningen kan du bli din egen forskare, och samla in fakta för att verkligen veta hur det ligger till.

Psykologens tips – för dig som har svårt att sova:

För en sömndagbok, tex via gratisappen för iPhone, Daily Tracker Lite. Idén är att du ska samla in fakta, istället för att bygga upp katastroftankar. Anteckna när du gick och la dig, när du släckte, när du tror att du somnade, när du vaknade och hur många gånger du vaknat under natten, samt hur lång tid du varit vaken. Kanske kommer resultaten att förvåna dig – många gånger sover man faktiskt mer än man tror. Denna rutin hjälper dig också att utvärdera om arbetet med sömnen gör nån nytta!
Gå upp samma tid varje dag. Lär kroppen att detta är din rutin. Genom rutinen så hålls kroppens egen överkompensering av sömn i schack. Detta är speciellt svårt på helgerna, men är du i behov av att verkligen ta itu med sömnen så kanske det kan vara värt det?
Svalt, tyst och inget arbete i sovrummet. Lär kroppen att associera sängen med sömn.
Kan du inte somna på 15-20 minuter – gå upp ur sängen och gör nåt annat. Detta för att bryta kroppens inlärda koppling mellan sängen och stressen över att inte kunna sova.

Text: David Brohede
Läs mer: Sov gott av Susanna Jernelöv

Du som vill lära dig mer om sömn hittar en gratis mejlbaserad kurs här!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=632290394 Alexander Rozental

    Här kan man ju tänka sig att rådande samhällsklimat spelar in på dagens sömnproblematik, dvs. detta att försöka prestera en god natts sömn. Om ens prestationer värdesätts högt i övriga delar av livet blir det logiskt att försöka använda sig av samma utgångspunkt i ens sovvanor. Precis som du skriver är det dock en väldigt dålig strategi att använda sig av.

  • http://valbloggen.com Nikals Laninge

    Mycket bra skrivet David! Fett med Daily Tracker, har letat efter ett bra sätt att kartlägga mitt liv och nu har jag funnit det!

  • http://www.facebook.com/people/Erik-Persson/100001060140342 Erik Persson

    Bra tips!

    Här finns fler:
    http://bra-att-veta.se/kan-inte-sova/

  • Ulla-britt Sawstrom

    Jag har provat allt.  Jag mår så fruktansvärt dåligt av att inte somna, konstiga otäcka känslor i huvudet som kommer i skov. Någon slags ångestattacker. Trycker i huvudet, känner pulsen som ett tryck. Detta släpper när jag går upp, och återkommer när jag lägger mig och blundar. Fruktansvärt obehagligt. Jag får en skräck för att lägga mig.
    Medicinerar just nu med Lyrica 75mg x2. Tar Emconcor 2,5 till kvällen för hjärtklappning.
    Det händer att jag sover hela nätterna, och det är himmelskt.

  • offas

    en bra sängkamrat brukar hjälpa mot överskottsenergi

  • Guest

    en bra sängkamrat brukar hjälpa mot överskottsenergi

  • davv3ee

    Mitt problem med sömnen ligger delvis i att jag måste somna för att jag ska klara dagen, men det största problemet är att jag måste somna för om jag inte somnar i tid så kommer jag inte att vakna. jag har 3 väckarklockor + larm på mobilen men om jag inte får sova i minst 6 timmar så kommer jag inte vakna av något. antar att det har med stressen o göra. jag vet att jag har ett jobb o sköta o jag inte kan försova mig.
    Ett rent helvete med andra ord!

  • Pingback: Vrider och vänder på sig! | Paula Fahlgren()

  • Glenn Ljunggren

    5-6 timmar vore skönt att få sova. Men jag sover vissa nätter inte mer än 1-2 timmar. Hjärnan går på högvarv. Slappna av och tänk inte på något säger min fru. Jovisst men hur? Kan inte stänga av tankarna, oron. Har mycket bekymmer i mitt liv.