Epic Win!

Iterapi: Recension av EpicWin

Förra veckan nådde försäljningen av iphone-appar 10 miljarder och vi firar detta genom att publicera våra recensioner av just appar. Du kommer säkerligen att känna igen dessa från Modern Psykologi där vår VD John ständigt agerar testpilot. Först ut är en kreativ todo-list som antar att vägen till effektivitet går genom loots och experience-point, vi ger er EpicWin!

Så funkar den:

EpicWin är en att-göra-lista för iPhone som lånar grepp från dataspelsvärlden för att göra användaren mer motiverad att få saker gjorda. Applikationen utger sig inte för att ha någon vetenskaplig bas – men faktum är att flera av spelinslagen ligger väldigt nära inlärningspsykologin. Att se hur figuren man valt färdas framåt på en karta och hittar skatter när man förmått sig att skicka iväg det jobbiga mejlet är ett utmärkt exempel på en omedelbar positiv förstärkning!

Johns upplevelse:

EpicWin är rolig och välgjord – spelmekanismerna kommer inte i vägen för användandet. Den har inte lika avancerade funktioner som applikationen Dunnit! som jag vanligtvis använder, men ändå tar det emot att byta tillbaka. Nu vill jag ju följa min dvärgkrigares äventyr mot nya erfarenhetspoäng, trollformler och skatter!

Pris: 22 kr

Vetenskaplighet: 5

Lätt att komma igång: 8

Användarupplevelse: 9

Upplevd effekt: 7

Totalbetyg: 7

Om du känner till någon app som har kopplingar till psykologi och forskning så får du gärna nämna detta i kommentarsfältet här nedan. Vi letar ständigt efter nya digitalaverktyg som vi kan recensera så alla tips är välkomna!


Text: John Airaksinen
Publicerades ursprungligen i Modern Psykologi

  • Isa

    Ända tills idag har jag läst bloggen med intresse, men nu undrar jag lite sorgset: får ni betalt av företaget ifråga för att skriva den här typen av inlägg? Kan man klistra upp en lapp på Google Reader: Ingen reklam tack?

  • http://twitter.com/JohnAiraksinen John Airaksinen

    Isa> Nej, det får vi inte! Däremot har jag fått betalt av Modern Psykologi för att skriva den här recensionen, som ursprungligen publicerades i tidningen!

    Men berätta gärna lite mer varför tycker du tycker detta gör dig sorgsen! Är det hela konceptet att recensera som du tycker är problematiskt? Är det för att det är en app? Vad tycker du om innehåll av det här slaget?
    http://www.psykologifabriken.se/las-beteendeanalys-i-organisationer-med-mig/

  • http://twitter.com/PsykologenOskar Oskar Henrikson

    För att vara extra tydlig: vi har inte heller fått betalt för att skriva om boken.

  • Isa

    Tack för era svar! Reaktionen beror på tilltalet, tror jag. Läser bloggar som ett (ibland lärorikt) fritidsnöje. Skriver själv recensioner av böcker, musik och annat, så genren i sig är inget problem. Här tycker jag att stilistiken går över gränsen till copywriting. “Nu behöver du inte åka på buddhistiska meditationsläger eller gå i modern KBT-terapi för att prova på medveten närvaro. Med iPhone-applikationen Mindfulness Meditation kan du ta en femminuters paus på jobbet, sluta ögonen och genom hörlurarna bli vägledd genom en enkel meditationsövning.” Det låter och känns som reklam. Inte recension, inte konsumentupplysning. Ren reklam.

    Frågan är hur ni föreställer er den ni skriver för.

    Är jag en läsare? Konsument? Kund? Eller alla tre?

  • Arvid Janson

    Tack själv Isa! Jag blir så glad av att se sånt här, verkligen styrkan av ett online-media! Kommentarer som dina är det som ger oss en direkt möjlighet att anpassa innehållet efter läsarna, men också att på att skriva bättre texter!

  • http://twitter.com/JohnAiraksinen John Airaksinen

    Hej igen Lisa!

    Sure, kan förstå att tonen inte går hem i alla läger :) Dock står jag verkligen för varje ord, jag har ju själv börjat med meditation för att den finns tillgänglig just i det här formatet, och skulle själv inte komma iväg på ett buddistiskt läger…

    Sen kanske jag inte riktigt köper ditt påstående att det känns som “ren reklam”, “inte recension, inte konsumentupplysning”. Trots det väldigt begränsade formatet (1000 tkn) då jag förhoppningsvis ska lyckas få läsaren intresserad av appen och förstå något av funktionen – försöker jag dessutom få med de invändningar jag har.

    Eftersom det handlar om att varannan månad skriva om en applikation i tidningen tycker jag det känns vettigare att välja ut sådana som jag faktiskt tycker är bra än att såga något som är skräp.

    Och ja, jag skriver för tidningens/vår sajts läsare, och specifikt de som redan köper eller kan tänka sig att köpa applikationer på AppStore.