Foto: John Airaksinen

Höjdpunkter från vårt kreativetsexperiment

Nu är vi hemma från vår New York och i full gång med vårt kreativitetsexperiment – där Stockholmare och svenskar i New York får delta i en specialversion av vårt träningsprogram Idéfabriken. I våra vanliga träningsprogram bygger formatet på att alla deltagare får individuell, löpande feedback från en coach – men i det här experimentet testar vi om deltagarna med hjälp av nya sociala funktioner vi byggt i Viary i stället kan hjälpa, inspirera och uppmuntra varandra.

Och för de flesta av deltagarna verkar det ha funkat rätt bra! Här kommer några av höjdpunkterna från programmet:

Spara en idé
Jag vill hitta en mentor. Mentorprogram är ofta ganska slutna med smala urvalskriterier. Kanske kan man starta ett nätverk medpå bite-sized-mentoring. En fika och möjlighet att ställa frågor/ge tips. Inte för stort ansvar för mentorn och något många borde vara positiva till. Hittar man sen någon mentor/adept för längre utbyte är det en bonus
– Linn Lindström

Självcensur är förödande!
Jag går ofta på föreläsningar (inom min industri), artist talks, studio visits och/eller möten med inspirerande personer. Tidigare satte jag som krav på mig själv att fråga minst en fråga. Det gör en mer synlig, kan även leda till intressanta diskussioner eller en bra framtida kontakt. Nu arbetar jag vid en instution för högre lärande och känner jag inte längre tillämpar denna strategi när jag går på en föreläsning då jag oftast inte har djupare kunskap i ämnet. Jag känner även att jag går på fler av dessa tillställningar än någonsin tidigare under de två åren jag bott i New York. Onödig självcensur som dessutom skadar självförtroendet. Alltid ta kontakt när man vill är ett beteende som kan vara lite skrämmande men absolut värt att vänja in.
– Anna Mikaela Ekstrand

010b73d02e5fec0fd5fc3f64a05b633bSpara en idé
En ihoptryckbar vattenflaska i plast som får plats i fickan eller väskan. Sedan vecklar man ut den och fyller med vatten. Vore grymt att ha en deal med tex 7-eleven eller annan kedja som fyller på gratis/för kranvattenpris. Spar plats och miljö! Men hur får man en vinstdrivande kedja att hoppa på ett sådant projekt? PR-kampanj mot deras miljösvineri, reklam på flaskorna, tips någon?
– Marcus Rosander

Läs om 10 utmärkta idéer som började som löst snack över en öl
Jag och en kollega kom på, över ett glas vin, att vi skulle sätta ihop en föreläsning om hur man som chef/ledare kan lära sig om motivation och flow för att lära sig förstå sina anställda bättre. Vi kom på att vi skulle testhålla den för våra rektorer. Vi satte samman föreläsningen men den har ännu inte sett dagens ljus. Våra rektorer tackade ja men de hittade aldrig en tid… Deras sätt att säga nej kanske. Vi lärde oss mkt på vägen. Och materialet har jag kunnat använda mig av i undervisningen.
– Marie Almroth

Identifiera ett kreativt beteende
Att uttala sina egna idéer för andra är modigt eftersom man riskerar att få negativ respons. Men det öppnar för en mängd värdefulla inspel och är ett bra sätt att testa tanken på andra – och därmed utveckla den.
– Erika Christensson

3 svar till “Höjdpunkter från vårt kreativetsexperiment”

  1. rolfkenmo skriver:

    Marcus, Hade besök nyligen från München och hon hade en sådan flaska…

  2. Marcus skriver:

    @rolfkenmo med påfyllningstjänsten också? Bayrarna kan asså!

  3. rolfkenmo skriver:

    Marcus, det vet jag inte, men jag kan fråga mera om “flaskan”, om du vill…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.