Fokusfiender och kreativa katalysatorer — veckans höjdpunkter från vårt träningsprogram

Sa vi att den första omgången av träningsprogrammet bjöd på över 1000 aktiva handlinga? Det vill säga 1000 beteenden som våra första 50 deltagare gjort för att bli mer kreativa, produktiva och lyckligare! Ganska imponerande va? Här kommer några höjdpunkter från omgång två av våra program i kreativitet, produktivitet och ledarskap.

Deltagarna i Idéfabriken är redan inne på vecka två av det tre veckor långa programmet. Fokus denna vecka är att bryta invanda mönster och att nå nya associationer. Här är några exempel på hur vi får deltagarna att göra just det.

Presentera en idé för någon annan
Jag är van att i möten med mina internationella kollegor alltid be om saker eller förklara mina idéer och sedan be dem att lägga resurser på det. Under veckans möten bad jag istället dem att berätta hur de själva skulle prioritera och planera om de var i min roll. Det blev ett lärorikt utbyte av idéer.
~ Therese Maurin, Groupon

Skärgårdsbåt eller museum? Byt arbetsmiljö!
Kombinerade brainwriting med att lämna kontoret för att sitta på Citykyrkans kafé med arbetsgruppen. Eftersom det var en stor grupp blev tiden något begränsad för att utveckla varandras idéer, men både miljöbytet och brainwriting-metoden gav positiv energi till gruppen.
~ Elvira Ericsson, Pronto Communications

Vad händer när du blandar reklamare, psykologer och gymnasiekids?
Verkar helt logiskt att mångfalden berikar. Därför känns det lite tragiskt att majoriteten av studie- och arbetslivet spenderas med likasinnade och andra grupper betraktas med skepsis. Reklambyråns grepp är helt klart fräscht och “oreklamigt” ödmjuk. Mer sånt.
~ Boris Kehr, Ziggy Creative Colonies

I Ledarlabbet är deltagarna inne på sista veckan. En av höjdpunkterna blev en lunch med en riktigt erfaren ledare!

Ät lunch med en annan ledare
Idag åt jag lunch med Erik Wikström, grundare till bl.a. Icon medialab och håller nu precis på att lansera Magine, en molnbaserad tjänst för att se live och inspelad tv. Erik har mest drivit nystartade, kreativa bolag och menar på att han och hans medarbetares drivkraft och motivation ligger i just att man skapar något nytt. Ett konkret förslag som Erik använder i sitt företag, som består av tre olika avdelningar, är att endast ha 3 mål för varje kvartal som alla ska sträva efter. Därefter får varje avdelning gå igenom vad just det innebär för ens egen grupp så att man får vara delaktig i besluten men också förstå vad det konkret innebär för en själv. God lunch, trevligt sällskap och intressanta samtalsämnen!
~ Ronja Larsson, Psykologidagen

Våra vänner på Folksam blev så taggade på programmet i produktivitet att de valde at köra en intern omgång. Just nu håller vår psykolog Alexander på att coacha tio stycken från Folkam i sitt program. Tack för att ni är så aktiva och för att ni delar med er av det ni gör!

Vilken är din största fokus-fiende?
Landskapet, men att sitta i landskap är inte odelat negativt. Mycket är positivt. Dock helt klart en “fokuseringstjuv”.
~ Ann-Sofie Egertz, Folksam

Vilken är din största fokus-fiende?
Alla gånger Inkorgen! Försöker verkligen undvika mejl under dagen och ta dem på morgonen. Men är ju nyfiken, så det är svårt.
~ Robert Nygren, Folksam

Det dök även upp en bild på instagram som visar ett effektiv men lite annorlunda sätt att ta en paus i arbetet:

Ta en paus i 5 minuter

Pratar med Fredrik.
~ Kerstin Axelsson, Folksam

Leave a Reply