Det här är inte en avslappningsövning

Det här är en övning i medveten närvaro.

Målet är inte att du ska må bättre utan att du ska bli bättre på att må. Oavsett hur du mår.

Det har varit mycket prat om detta fenomen på senaste tid och vi på Psykologifabriken tyckte att det var dags att börja testa istället. Därför får du härmed vara med och pröva en liten övning.

Precis som Yoda vill lära Luke Skywalker att vara närvarande i nuet vill jag lära John John det samma. Vill du får du gärna ansluta, så kan jag även vara din tränare i medveten närvaro. Det skulle vara en ära.

Säg till i kommentarerna om du testar så kan vi höra om du tycker att det ger något eller vad du skulle vilja ha annorlunda. Vi får se hur det går.

Du kan ladda ner övningen och lyssna på den i din ipod genom att trycka på den lilla neråtpilen. Målet är att du ska kunna vara närvarande i allt du gör, utan en liten ljudfil. Den kan du dock använda för träning och för att komma in i “tänket”. Du som gör övningen som en del av någon av våra utbildningar: öva varje dag för bäst effekt!

Det här är inte en avslappningsövning by Psykologifabriken

Du kan även läsa om hur Linda Backman lärt sig medveten närvaro av Bruno K Öijer och testat det genom att införa godisförbud. Eller så kan du läsa om hur jag varit med i ett forskningsprojekt där medveten närvaro var en viktig ingrediens i behandlingen av tinnitusbesvär.

Av: Oskar Henrikson

18 svar till “Det här är inte en avslappningsövning”

  1. John skriver:

    John John laddar ner den – DIREKT!!

  2. Christina skriver:

    Tack Oskar! Jag härmas genom att använda den i mina små grupper vid självbildsträning.. vi startar dagens sammankomst med “övningen”

  3. John skriver:

    Christina> Utmärkt härmning!!

  4. […] på Psykologifabriken har lagt ut en guidad mindfulness-övning under rubriken ”Det här är inte en avslappningsövning” som jag kan rekommendera varmt. Det är en perfekt introduktion för den som vill pröva på […]

  5. Oskar skriver:

    Kul att ni använder den Christina! Du får självklart dela ut filen om du skulle behöva en inspelad version. Som John säger= utmärkt härmning!

    Ska bli spännande att se hur det går för John i sin träning!

    Och kul att ni på Mindfulnessbloggen inte länkat till en avslappningsövning!

  6. Christian skriver:

    Herregud! Jag vågar inte tänka på hur många gånger jag kört den där! En fabriken-spin på gamla fina Eifert & Forsythe?

  7. Martin Ström skriver:

    Att du publicerade den här gjorde att jag äntligen fick tummen ur och la upp en mindfulness-övning i form av en vägledd andningsmeditationMindfulnessbloggen. Kika dit och testa den, vetja… :-)

  8. Martin Ström skriver:

    Oops. Misslyckades visst med länken i förra inlägget. Ett nytt försök.

    (Det vore inte dumt med förhandsgranskning av kommentarer.)

  9. Oskar skriver:

    Åh, kul att du lagt upp en övning på Mindfulnessbloggen, det måste vi ju testa!

    Ja, Christian! Visst är det gamla Eiferth och Forsyth i en Fabriken-tappning. Fast det är så svårt att veta var de kommer ifrån, det finns så många håll och blandningar.

    Du har kört den mycket, gillar du den? Har du andra favoriter?

  10. Kerstin skriver:

    Mycket trevligt! Men tankar dök upp på hur jag skulle sitta med fötterna på marken med “raka armar och ben”. Men det kanske får bli en utmaning att släppa taget om tankarna… ;) Har iaf delat med mig på Facebook!

  11. Oskar Henrikson skriver:

    Hoppsan!

    Nu har övningen visst laddats ner 100 gånger och lyssnats på över 350 gånger. Tydligen så finns det en spärr som gör att övningen bara kan laddas ner 100 gånger så vi ska snart lägga upp övningen på nytt!

    Kul att ni lyssnar!

  12. Sofia skriver:

    Begreppet mindfulness är fortfarande nytt för mig och jag håller på att utforska det. Jag funderar över syftet med att blunda då jag tänker att det minskar närvaron. Träningen bör inte ligga i att undvika stimuli? Konsekvensen blir “du kan nu återvända till det här rummet” vilket hänvisar till att vi inte varit närvarande, utan någon annanstans och att upprepar övningen skulle då bli just en övning i att lämna rummet och återvända. Jag tänker att en mindfulnessövning bör inbegripa så många sinnen som möjligt och absolut det visuella eftersom det ofta skapar stor distraktion för oss.

    Vad tror ni om det?

  13. Oskar Henrikson skriver:

    Hej Sofia!

    Kul att du utforskar mindfulness. Målsättningen är att kunna vara medvetet närvarande i vad man än företar sig, må det vara disk, arbete eller skrikande barn. Med, som du säger, så många stimuli som möjligt. Många upplever dock att det är svårt att börja i änden med de skrikande barnen och att det är lättare att börja med färre stimuli. Därför kan det vara bra att blunda.

    Men jag säger som så: funkar det att titta, titta!

  14. Sofia skriver:

    Ok, jag är med. Den här övningen är ju tydlig med att poängtera vad mindfulness inte är (vilket visserligen blir lite svårt att diskriminera just i den här typen av övning eftersom den är upplagd snarlikt en avslappningsövning). Men om vi ska definiera vad det är, då skulle vi kunna säga att mindfulness är en fokuseringsövning, eller en uppmärksamhetsövning? Det blir tydligt om man applicerar den på en aktivitet som dem du nämner, en annan jag kom att tänka på är när vi äter eller en riktig utmaning – i ett samtal.

  15. Oskar Henrikson skriver:

    Kul att du säger det.

    Den asiatiska té-ceremonin lånas ibland in till mindfulness-sammanhang och psykologen Kelly Wilson kom nyligen ut med boken “Mindfulness for two”… mat respektive samtal!

  16. Janne skriver:

    Tänket…vad är det för ungdomssnack? KBT och mindfulness är en rnassa postmodernt trams för en moderat ångest hos medelklassen. Andningsövningar hjälper inte när man lever på existensminimum och med rejäl panikångest. Ni tror att det går att andas bort orättvisan i världen genom att blunda för omvärlden. Lycka till med att blåsa upp eran egen individuella bubbla ännu mer. 

  17. Oskar Henrikson skriver:

    Hej Janne! 

    Så vitt jag vet finns det inga studier som kan visa att socioekonomisk status påverkar huruvida man har nytta av KBT och mindfulness. Psykologisk behandling överlag är inte ämnad att “bota” ekonomiska problem. Däremot finns det behandlingar för just “rejäl panikångest”. Självklart påverkas en person mycket av sitt sammanhang och det finns många andra pusselbitar än KBT och andningsövningar. 

    Personligen tror jag inte att det går att andas bort orättvisor men det hjälper mig definitivt att ta tag i dem. Samt andra saker som kan kännas motiga under en vanlig dag. 

  18. amanda skriver:

    Hej, jag går i en behandling som heter DBT. Vi använder oss utav sådana här övningar två gånger. Dessa övningar är helt underbara ibland. Dem är bra och nyttiga!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.