Designers – så ser ni till att inte skapa beslutsfällor

I boken Beslutsfällan avslöjar jag och designern Arvid Janson sex olika typer av beslutsfällor. En beslutsfälla kan ses som psykologiskt fulspel där företag och främst dess designers försöker få människor att fatta belsut som dessa senare kommer att ångra. I många fall använder man en uppskruvad version av sådana knep som brukar kallas för nudging. Både beslutsfällor och nudging grundar sig i psykologi och syftar till att ändra inramningen för att öka sannolikheten för vissa beteenden. Centralt är ofta psykologisk eller beteendeekonomisk forskning.

När man pratar om att använda psykologi i design med syfte att förändra beteenden är det lätt att tänka manipulation. Definitionen av manipulation är att få någon att utföra ett beteende trots att de egentligen inte vill utföra sagda beteende och att denna påverkan går obemärkt förbi. Ta exempelvis alla videostreamingtjänsters förkärlek till funktionen auto play. Ingen tar väl egentligen skada av att se ytterligare ett avsnitt av valfri serie, men frågan är om de egentligen ville göra just det?

Givetvis kan man använda psykologi och beteendeekonomi för att manipulera, men detsamma gäller alla typer av design vare sig det är text, grafik, ljud, bild etc. Variabeln du bör ha koll på är företagets etik och intentioner. Vi är av den naiva uppfattningen att majoriteten av företag (som verkar inom lagens gränser) är stolta över sina tjänster och övertygade om att användandet av sagda tjänster för med sig något gott. Det du dock bör vara uppmärksam på när du börjar tillämpa bokens verktyg är huruvida din design kan få kunden att utföra ett beteende hen senare kommer att ångra.

Vi kallar detta för ångertestet och innebär helt enkelt att du frågar dig själv “givet att min design funkar och triggar rätt beteende finns det således en risk att kunden ångrar att hen utförde beteendet?”. Om ditt svar är ja eller ens nja bör du se över ditt företags intentioner. Du vill inte sluta som de hundratals e-handlare som lyckades samla in hundratusentals mejladresser genom att utnyttja människors oförmåga att kryssa ur rutor. Eller Facebook för den delen, som blivit allt mer ifrågasatta för metoderna de använder för att få oss att stanna längre och längre tid på deras olika plattformar.

Som du designer har du ett ansvar. Vill du inspireras av all fantastisk forskning kring nudging så är du mer än välkommen att göra just det. Fundera dock ett varv extra kring vad din design kommer att få människor att göra och om de kommer att ångra det i efterhand.

Niklas Laninge är psykolog och tidigare medarbetare på Psykologifabriken. Idag skriver han böcker med Arvid Janson samt lär myndigheter mer om nudging. Som Psykologifabriken läsare kan du köpa boken Beslutsfällan till pangpris. Köp boken här och använd koden smartare för 33% rabatt, 185 kronor inklusive frakt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.