Psykologifabrikens blogg

Du läser just nu Valbloggen

Har du greppat koncepten?

När du läser det här inlägget gör du det troligtvis vid en dator eller läsplatta. Titta på den en stund. Vad hade du för förväntningar på den innan du började använda den? Fungerar den som du hoppas på eller möter du motstånd? Hur kommer det sig att du valde just den här och inte någon […]

Läs mer →

Hur är budskapets passform?

Du får se en annons som manar dig att skänka pengar till välgörenhet. Du ser heroiska personer i färd med att dela ut matransoner till behövande. Du ser dem bygga upp en skola i ett konfliktdrabbat område. De trotsar malaria och kolera. De riskerar att bli rånade. De ger upp alla moderna bekvämligheter för att […]

Läs mer →

Hittar du flytet?

Du ska köpa en ny mobiltelefon och väger två olika modeller mot varandra. De har samma prestanda. De kostar lika mycket. De ser likadana ut. Det spelar egentligen ingen roll vilken av dem du väljer. Du går på känsla och fattar ditt beslut. Varför kändes den bättre än den andra? Sannolikheten är stor, att du […]

Läs mer →

Målet med minskad konsumtion

Du är mitt i ditt träningspass och har bara tre armhävningar kvar innan du nått ditt mål: tjugofem stycken. Två… En… Tjugofem! Äntligen kan du slappna av. Du har nått ditt mål. Men, om du i stället satt upp målet att göra trettio armhävningar, då hade du haft fem kvar. Eller, om ditt mål varit […]

Läs mer →

Psykologiska konsekvenser med en reklamfri stad

DN kultur berättade den åttonde september om den brasilianska staden São Paulo som 2007 förbjöd utomhusreklam. Förbudet innebar att stadens 15 000 reklamskyltar monterades ned. Sociologen Fraya Frehse menar att förbudet gör det möjligt för medborgarna att observera stadens sociala historia på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Vilka är då de psykologiska konsekvenserna? […]

Läs mer →

Konceptuell Konsumtion: Vilket mål passar bäst?

Aha, du har bestämt dig för att göra tjugo armhävningar. Varför just tjugo, är det ett rimligt mål?  Att sätta upp mål, sträva mot dem och uppnå dem, är ett klassiskt knep för att få saker gjorda. Det kan handla om träning, som i exemplet ovan. Det kan handla om produktivitet, som Alexander har skrivit […]

Läs mer →

Köp inte reamedicinen!

Du står i en butik och ska köpa medicin mot din långvariga förkylning. Medan du snörvlar och snyter dig ser du två alternativ. Du ser en medicin till ordinarie pris. Bredvid den ser du en liknande medicin, med nedsatt pris. De innehåller samma ingredienser. Båda två är godkända och grundligt testade. Vilken väljer du? Det […]

Läs mer →

Tankefelen som blev Nokias fall

Nyligen blev det klart att Microsoft köper Nokias mobiltelefondivision för 47 miljarder kronor. I senaste numret av tidningen Fokus går det bland annat att läsa om självsäkra Nokia chefer som inte tagit utmanare så som Apple på allvar. En Nokiachef sa bland annat följande om det faktum att Apple sålt fem miljoner Iphones: — Det […]

Läs mer →

Konceptuell konsumtion: vilken kaka äter du?

Du sitter vid ett bord med en vän framför dig. Mellan er på bordet ligger en kaka. Ni kan båda se den. Stor och rund. De bruna chokladbitarna och de krispiga nötterna. Men hur ser ni egentligen på kakan i psykologisk mening? Det skilja sig som natt och dag. Du kanske är hälsosam och medveten […]

Läs mer →

Tjänster vi gillar: MyVote

Vi är många som tycker att det är svårt att välja i vardagen. Det snudd på obegränsade utbudet kan göra en alldeles villrådig och förvirrad och det är svårt att välja när det finns så många alternativ. Vi har skrivit om Valets Paradox här på Valbloggen och Barry Schwartz och Sheena Iyengar är stora namn […]

Läs mer →

Psykologiska reflektioner kring #crop100

För ett par veckor sedan startades projektet Crop 100. Projektet är mer av en utmaning där grundarna Fredrik Wass och Michael Kazarnowicz vill uppmuntra människor att göra sig av med allt det där vi egentligen inte behöver. Målet är att göra sig av med 100 saker inom ett år. Det är svårt att låta bli att […]

Läs mer →