Kan och bör man mäta social kompetens i rekrytering?

Från Åsa K Hedlund, personalvetare.

Steve Jobs verkar ha varit socialt inkompetent. Den nu avlidne grundaren av företaget Apple beskrivs, i Walter Isaacsons biografi, som väldigt osmidig. Den unge Jobs sökte vid ett tillfälle arbete hos datapelskonstruktören Atari, mest känd för sitt avskalade pingpongspel Pong. På Atari visste de inte vad de skulle göra med den sandalklädda och illaluktande avhopparen från Reed college: “Vi har en hippie i lobbyn, han säger att han inte tänker gå förrän vi anställt honom. Ska jag ringa polisen eller släppa in honom?”. Chefsingenjören Al Alcorn svarade att han skulle släppas in.

Förmodligen hade Alcorn inga strukturerade metoder till hands vid rekryteringen av Jobs. Idag  hade han kanske valt personlighetstest och kompetensbaserad intervju för att mäta social kompetens. Personlighetstestet skulle förmodligen avslöjat att Jobs ville få sin vilja igenom och inte var överdrivet intresserad av andras åsikter. Resultatet från den kompetensbaserade intervjun skulle kunna ge information om hur han hanterat tidigare sociala situationer på arbetet. En typisk fråga skulle kunna vara “Berätta om någon gång då du hade svårt att arbeta i team”.

Det skulle vara fullt möjligt att, till viss del, mäta Jobs sociala kompetens. Men borde Alcorn gjort det? Frågar du Ingrid Tollgerdt-Andersson, doktor i ekonomisk psykologi och författare till boken “Kemi och attraktion”, får du säkert ett nej till svar. Hon tycker att social kompetens är helt avgörande men inget man behöver mäta. Hon menar att chefer rekryterar på magkänsla och gör rätt i det. Frågar du Liisa Keltikangas-Järvinen, professor i tillämpad psykologi vid Helsingfors universitet får du säkert ett fnys till svar. Hon tycker social kompetens är kraftigt överskattat och menar att yrkeskunskapen är det som ska vara i fokus. Frågar du mig svarar jag nja.

I en välkänd genomgång av vilka rekryteringsmetoder som fungerar bäst placerade forskarna Schmidt och Hunter år 1998 begåvningstest högst på listan. Tätt följt av arbetsprover och den kompetensbaserade intervjun medan personlighetstest och ostrukturerade intervjuer kommer längre ner. Begåvning och faktiskt färdighet kommer i första rummet. Jag ger Liisa “jobba hårt “ Keltikangas-Järvinen mer rätt än Ingrid “Gå på magkänslan” Tollgerdt-Andersson. Om arbetet kräver social kompetens som en färdighet, då säger jag ja till att mäta det, annars nej.

Var det viktigt för den blivande dataspelsingenjören Steve Jobs att ha social kompetens? Nej. Alcorn rekryterade Jobs för sin intelligens och sitt driv och räddes inte att han luktade illa och var otrevlig. Alcorn såg till att Jobs fick arbeta nattskiftet så att han inte behövde interagera med andra. På Atari lärde sig Jobs uppskatta enkelheten i deras spel. Spelen hade ingen manual och de enda instruktionerna som fanns för science fiction-spelet Star Trek var: 1. Lägg i pengar. 2. Undvik klingoner. En enkelhet som vi kan se spår av än i dag i iPhones och iPads runtom i världen. Något vi kanske inte fått uppleva om Jobs dömts ut på grund av sin bristande sociala kompetens.

Denna text kommer från en frågespalt i tidningen Personal & Ledarskap. Du kan läsa andra spalter här. Vill du ställa en fråga? Mejla den till oskar (@) psykologifabriken.se, skriv i kommentarerna eller säg hej på Twitter. Vill du veta mer om Steve Jobs sände SVT nyligen en dokumentär som du kan se här.

9 svar till “Borde Steve Jobs ha fått jobbet på Atari?”

  1. Jag har stött på begreppet rationell intelligens flera gånger nyligen, men inte haft tid att sätta mig in i det. En man vid namn Stanovich verkar vara den som myntat det.. Vet du någonting om det?

  2. Eric skriver:

    Enkel och tydlig kommunikation vs social kompetens?

  3. Oskar Henrikson skriver:

    Hejsan! Jag missade din kommentar. Nej jag känner inte till Stanovich men började genast söka på det. Har du tittat något mer på begreppet? 

  4. Oskar Henrikson skriver:

    Enkel och tydlig kommunikation känns för det första mer avgränsat och tydligt än social kompetens. För att jämföra på ett vettigt sätt måste vi nog definiera vad vi menar med de två först. Hur tänker du kring frågan?

  5. Eric skriver:

    Jag syftade på att vi i begreppet social kompetens lägger samman många saker, så som ansiktsuttryck och kroppsspråk, i vilken hastighet vi talar, hur bra vi är på att förstå motparten trots eventuella brister i dennes kommunikation etc – samtidigt som såväl vardaglig som professionell kommunikation i allt större utsträckning sker i andra form än samtalet. Tyckte bara det var en intressant vinkel; Steve Jobs verkar ha varit ett riktigt geni vad gäller kommunikation både vad gäller att göra sig förstådd och förstå andra människors beteenden, och ändå anser vi honom ha haft låg social kompetens? Och kanske var det just problemen han hade att göra sig förstådd i vissa sammanhang som ledde till hans vilja att göra sina produkters kommunikation självklar? Och vad värderar vi egentligen högst – spetskompetens inom viss kommunikation eller “allmän” social kompetens?

  6. Oskar Henrikson skriver:

    Ja, det där är en väldigt bra poäng! Det är ju tydligt i biografin att Jobs var väldigt känslig och kunde läsa av andra människor väldigt väl. Så han har ju något. Det han skulle falla på i en kompetensbaserad intervjufråga är kanske mer kring hur han arbetar i grupp. Hur han kan få andra att känna sig väl till mods eller liknande. 

    Jag tycker det här verkligen sätter fingret på att det är viktigt att man definierar vad som ska ingå i social kompetens! 

  7. Jo, Stanovich har skrivit en bok, “what intelligence tests miss” som jag ögnat igenom. Han driver (som så många andra) tesen att intelligens inte är det enda viktiga för att kunna prestera och fatta rationella och riktiga beslut. Vissa människor med hög intelligens har vad han kallar “dysrationalia” och är därför icke benägna att tänka och reflektera utan fattar beslut enbart på lösa grunder med många tankefel inblandade (ett exempel i boken är George W Bush). Detta antas leda till tråkiga konsekvenser.
    Så, om man vid rekryteringar även kan få fatt i denna rationella intelligens skulle fler organisationer fungera bättre, förutsatt att arbetsuppgifterna behöver någon dos rationalitet och gott beslutsfattande. Stanovich menar att man kan mäta det på olika sätt, som med Wason-test..

    Han vänder strålkastaren mot en gammal fråga, men gör det med färska kunskaper i beteendeekonomi och ger förslag på ett konkret tillvägagångssätt. Jag håller med honom.

  8. Oskar Henrikson skriver:

    Väldigt intressant! Den här tycker jag var kul också: http://vimeo.com/37389182 om att mäta gruppens intelligens! 

  9. […] Borde Steve Jobs ha fått jobbet på Atari? […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.