Det meningsfulla arbetet med Ludwig Jonsson, grundare av Rodolfo

Vi passade på att prata meningsfullhet med Ludwig Jonsson, grundare av innovations- och reklambyrån Rodolfo.

När känner du att ditt arbete är som mest meningsfullt?
Mitt arbete betyder som mest när jag får möjlighet att jobba med kunder som kan övertalas till att omdisponera reklambudgeten från att köpa massa media till att faktiskt lösa samhällsproblem som ändå uppnår målet.

Finns det någon särskilt händelse som fick dig att börja tänka kring vad som är meningsfullt i livet?
Jobbade tidigare på en traditionell reklambyrå och blev så fruktansvärt trött på den hybris som många i den här branschen besitter. En hybris som i många fall inte är rättfärdigad. Jag menar, kom igen. Alltför sällan är lösningarna särskilt vettiga och istället fokuserar man på att ta fram tuffa kampanjer och gå på mingel.

Vad av allt du gjort det senaste året tror du att du kommer se tillbaka på när du är gammal och känna dig glad och stolt över?
I höstas förändrade vi, tillsammans med NTI Gymnasiet och 6700 andra personer, definitionen av ordet nörd i SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) från: enkelspårig, löjeväckande person, en tönt till: en person som har ett specialintresse. Det känns bannemej rätt fett!

En annan tuff sak är ett projekt vi lanserade för någon vecka sen som heter Framtidens Språk. Enligt oss och IT-Gymnasiet är programmering framtidens språk. Något som alla, oavsett kön, ålder eller intresse ska ha möjlighet att lära sig. Därför ger vi nu allt för att göra programmering till en del av utbildningen i Sveriges grundskola.

Du kan läsa mer om Framtidens Språk här. Kolla också in vad SvD skrivit om projektet eller se ett inslag om det på TV4.