Konceptuell konsumtion: vilken kaka äter du?

Du sitter vid ett bord med en vän framför dig. Mellan er på bordet ligger en kaka. Ni kan båda se den. Stor och rund. De bruna chokladbitarna och de krispiga nötterna. Men hur ser ni egentligen på kakan i psykologisk mening? Det skilja sig som natt och dag. Du kanske är hälsosam och medveten om vad du äter och kakan är för dig likställd med gift. Din vän bryr sig mer om hur den är producerad och kan enbart tänka sig att äta kakor med ekologiska ingredienser. Föreställ dig nu att en hund skulle se samma kaka. Skulle den tänka på samma sätt som dig och din vän? Troligtvis inte

Ser du en kaka på samma sätt som en hund?

Inom psykologin gör skillnad mellan olika typer av konsumtion. Kunskap om dem gör att vi kan få en djupare förståelse för människors val. Det är skillnad mellan fysisk konsumtion och konceptuell konsumtion. Fysisk konsumtion kan fylla våra basbehov. Hunger, törst och värme till exempel. I vårt samhälle är det relativt enkelt att hålla sig mätt, torr och varm. Det lämnar plats över för konceptuell konsumtion. Det innebär att konsumera idéer och koncept som omger fysiska produkter. Exempelvis alla de extra aspekter vi kan ta ställning till då vi ser en kaka på bordet. Förväntningar på en produkt är en annan typ av konceptuell konsumtion. Det kan också gälla sådant som inte finns rent fysiskt. Som att lyssna på en historia eller ta till sig av information via media.

Denna typ av konsumtion ökar mer och mer i vår del av världen. Vi lägger större och större vikt vid konceptuell konsumtion, som exemplet med kakan visar. Trots att kakan är densamma kan vi se på den på många olika sätt. Det beror på vilken typ av konceptuell konsumtion vi föredrar. Vissa ser hälsoaspekterna, andra ser de etiska frågorna, andra bryr sig mest om smaken. En person som tvingas gå hungrig hela dagarna kan givetvis inte unna sig lyxen att välja bort mat då den inte är ekologiskt producerad. Konceptuell konsumtion är med andra ord en slags lyx.

Två av de stora namnen inom beteendeekonomi, Dan Ariely och Mike Norton, har funderat mycket kring konceptuell konsumtion. De menar att det finns fyra typer av konceptuell konsumtion. Kommande inlägg här på Valbloggen kommer att ge dig en djupare förståelse för de olika typerna av konceptuell konsumtion. Genom att förstå dem kan du förstå dina kunder och skapa bättre tjänster och produkter för människor.

Du hänger väl med?

 

Referens: Ariely, Dan & Norton, Michael I. (2009) Conceptual Consumption. Annual Review of Psychology, Vol. 60: 475 -499

 

Vill du förstå hur du kan göra vardagen enklare, effektivare och bättre för människor? Kontakta Beslutsbyrån.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.