Spelmekanik.001

00-talet var sociala medier – 10-talet handlar om spelmekanik

Jag vågar knappt räkna hur många timmar jag spelat Civilization, Svarm och Plant vs Zombies i sommar. En kväll när jag kom hem från klubben vid fem var jag tvungen att se hur mina städer Rom, Thebes och Korinth i spelet Civilization utvecklades. Om jag snart skulle kunna invadera egyptierna eller om jag skulle kunna bygga klart Hollywood för att öka mitt kulturella inflytande. En kväll klagade min flickvän över att jag inte var särskilt social. Då visade jag henne hur man måste sätta ut försvarstorn i Svarm för att skydda sitt bo. Sedan dess har hon varit fast.

Som psykolog fascineras jag inte bara av själva upplevelsen. Jag förundras över hur väl spelskaparna kan klassisk psykologi. Den som designade belöningssystemen, som får mig att spela från kl fem till kl åtta en söndagsmorgon, borde automatiskt få en masterexamen i beteendeanalys på posten.

Länge har belöning och positiv förstärkning betraktats som något fult. Något som hör hemma i hundträning men inte är värdigt mänskligt samspel. Detta förändras nu snabbt. Med upptäckten att människan uppskattar en välriktad uppmuntran kan ledarskapsutbildning, arbete och psykologisk behandling förändras.

Seth Priebatsch hoppade av Stanford för att satsa på sitt företag SCVNGR som har utvecklat ett socialt spel med samma namn. SCVNGR fungerar som den kommande funktionen i facebook, där man kommer kunna “checka in” på olika platser man besöker. Det finns dock en skillnad. En spelmekanik där du får poäng för att genomföra utmaningar.

I föreläsningen nedan menar Priebatsch att SCVNGR bygger på enkla spelmekaniska principer. Knep han tror kan förändra arbete och skola. Han menar att förra decenniet handlade om sociala medier. Det kommande decenniet kommer att handla om spelmekanik.

Med tanke på de långa nätter jag var helt uppslukad av att erövra världen med min Ceasar, sätta ut försvarstorn i Svarm och plantera ärtskjutande växter i Plants vs Zombies, är jag böjd att hålla med.

Fler tips?

Läs mer om hur psykologisk behandling förvandlas med ny teknik och få hela listan med den spelmekanik SCVNGR använder.

  • Oskar

    Hoppsan! Jag glömde ju en viktig länk: Johanna Koljonen och P3-kultur hade en hel vecka om spelmekanik i somras. En höjdpunkt var när det handlade om levande rollspel/lajv: http://korta.nu/5868

    En annan höjdpunkt var när de tittade på hur spelmekanik kunde provocera i ett spel om förintelsen. Spelet går ut på att köra så många som möjligt med tåg till ett förintelseläger: http://korta.nu/85fd

  • Niklas

    En intressant föreläsning från DICE summit 10
    http://www.ted.com/talks/jesse_schell_when_games_invade_real_life.html

    En annan intressant föreläsning av Jane Mcgonigal (som bedriver ganska intressant forskning , iaf för en speldesigner):
    http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html

  • Oskar

    Spännande!

    Roligt att Jesse Schell ser att det gemensamma draget i nya lyckade spel är att de bygger på psykologiska principer.

    Måste se klart de där två klippen!

  • http://www.facebook.com/people/John-Airaksinen/604961460 John Airaksinen

    Mycket spännande ämne det här!
    Och Jesse-föreläsningen är ju sjukt kul, använder den som exempel när jag föreläser om psykologens & psykologins roll i framtiden!

    En annan spelmekanik jag har i min vardag är attgöraliste-appen-Dunnit!
    http://www.dunnitapp.com/

  • Fredrik

    Jag giller nog allt med den här artikeln! Mitt enda problem är att jag inte kan läsa SCVNGR.. utan att börja relatera till Sc2 (SCV) och olika builds. Men det kan jag leva med!

  • Oskar

    Kul att du gillar!

    Starcraft II har jag hört också har en hel del beroendeframkallande spelmekanik …

    Kul med Dunnit! Jag har sneglat lite på “epic win” som gör att-göra-listan till ett lättare tv-spel.

  • http://www.facebook.com/people/John-Airaksinen/604961460 John Airaksinen

    Oskar> Cool! Kände igen stuket och såg nu att det är samma som gjort den om Dan Pinks Drive!

    /Ger mig i kast med spelmekaniken i Starcraft 2

  • Pingback: Play the game of life « DOGMATIK

  • Niklas